Verksamhetsberättelse 2020

• Uppdaterad: 19 FEB 2021 15:43

Verksamhetsberättelse för Umeå Ryttarförening 2020

Ordförande har ordet:

Man får tid att tänka när man skottar snö, och det har vi ju fått rikligt av på sistone. Annat var det förra vintern; då gick det mer sand än vanligt för att motverka halkan. Ska jag vara ärlig så får gärna nederbörden under vinter komma som snö istället för regn. Jag har lättare att tänka när jag skottar snö än när jag är ute i kyla och samtidigt blir blöt från utsidan. Det jag tänker då, vill jag inte dela med mig av. Jag hade nog inte gjort mig så bra som ridinstruktör på en anläggning som saknat ridhus.

Det senaste verksamhetsåret har definitivt varit annorlunda. Även om experterna i början av den pågående corona-pandemin målade upp olika scenarier, tror jag att de flesta av oss hade svårt att ta till sig den magnitud och den effekt sjukdomen har kommit att ha på samhället i stort. De åtgärder som togs under våren för att minska resande, minska antalet personer på samma plats, och inte minst att få till ett ändrat beteende gentemot varandra, de har haft effekt. Att vara hemma vid minsta tecken på sjukdom, tvätta händer, hosta i armvecket och hålla avstånd till varandra är fortsatt lika viktigt för att undvika att smitta andra. För ett stort antal medmänniskor har det dessvärre inte räckt. Därför har rekommendationerna från myndigheter och regering skärpts ytterligare flera gånger sedan spridningen åter tagit fart.

URF har påverkats, ja. Tävlingsverksamheten fick ställa in tävlingar och träningar tills det blev klart hur och vilka nödvändiga anpassningar behövdes. Begränsningar i antal startande, antal personer på läktare, logistik för flöden av människor på anläggningen, mm. har bidragit till att föreningen ändå kunnat anordna nästan alla höstens planerade tävlingar. Då en dryg tredjedel av alla planerade tävlingsdagar försvann så har förstås även intäkterna från cafeterian också minskat kraftigt. Det har under året också blivit färre externa tävlingar för våra tävlingsekipage att kunna anmäla sig till. URFUS har inte kunnat göra det man brukar för barn och ungdomar. Ponnyridningen har varit inställd och julshowen gick inte att genomföra alls! Ingen skötarverksamhet har varit igång under hösten. Flera planerade uthyrningar av anläggningen har blivit inställda. Dessutom har antalet uppstallade medlemsägda hästar minskat. Anledningarna har varierat, men möjligheten/uppmaningen att jobba hemifrån också lett till att somliga tagit hem sin häst. Totalt har pandemin medfört intäktsminskningar på minst 550 000 kr (netto).

Samtidigt har URF haft tur. Vi har sökt och fått del av de kompensationsstöd som gått till idrotten. Tillsammans med sänkta arbetsgivaravgifter och andra bidrag har dessa stöd täckt delar av intäktstappet. Men tur, det är inte något man bara får. Det är något man också förtjänar! En massa kreativa lösningar har kommit till stånd under året som gjort att vi inte behövt ställa in all verksamhet, eller stänga ner anläggningen. Rent ekonomiskt hamnar föreningen väldigt nära det resultat som vi satt i budgeten inför året. För URF ligger dock det stora kapitalet i att ha engagerade medlemmar och kompetent och driftig personal, som hjälps åt att driva verksamheten framåt. I stallet, på ridskolan, i sektionerna, i arbetsgrupperna och i styrelsen. Jag tackar er allla!!!

Verksamhetsåret 2020 har varit annorlunda, och det blir nog även 2021. Men jag hoppas att det blir annorlunda på ett bättre sätt! Och inte bara för att snön vräkt ner redan i januari så pass mycket att kommunen fått rycka ut och skotta taken redan nu. Vilken tur att det inte går på vår räkning längre.

Och till er som själva är, eller bor med andra som befinner sig i riskgrupp, eller av annan anledning inte kunnat delta i verksamheten eller ens komma till stallet på grund av ”den här sjukdomen”: jag hoppas att läget gör att vi snart kan hälsa er tillbaka!

Tillsammans är vi helheten som gör Umeå ryttarförening. Tillsammans med hästarna förstås.

/Åsa Hagner, ordförande

Verksamhetschefen har ordet:

2020 kommer att gå till historien som ett väldigt annorlunda år för oss alla. Här på Umeå Ryttarförening startade ridskolan upp som vanligt efter årsskiftet. Fulla ridgrupper, många intresserade skötare och fler kurser på gång och mycket annan verksamhet i stallarna. Vi startade upp tävlingsverksamheten redan i januari och sedan smög sig Coronan närmare och närmare.

I mitten av mars bestämde vi oss för att ställa in våra dressyr- och stora nationella hopptävlingar utifrån det rådande läget. Vi införde då vad vi tyckte var väldigt strikta restriktioner för vilka som fick vistas på anläggningen, ställde in alla tävlingar och skötarverksamheten. Vi gjorde riskanalyser, tänkte igenom olika scenarion och upprättade handlingsplaner.

Det lugnade sedan ner sig under våren/sommaren och efter sommaren kunde vi återigen arrangera tävlingar, men utan publik. Cafeterian hölls öppen under höstens tävlingar, men med ett mindre utbud.

I november slog dock Coronan till igen med full kraft och vi var under en period rädda att vi skulle behöva stänga ridskolan. Alla i personalen gjorde ett jättejobb (och gör fortfarande) och vi fick till ridskoleverksamheten på ett vad vi tycker väldigt bra sätt. Vi har bytt tider på ridgrupper och därigenom minskat ner antalet människor som vistas i stallet samtidigt. Personalen har iordningställt hästarna. Läktare och omklädningsrum har varit stängda. Medlemsuppstallade har fått ändra på rutiner, ha med sig färre medhjälpare och fått vistas mindre tid i stallarna. Alla ni medlemmar har ställt upp till fullo på detta och det gör att vi trots allt tråkigt under 2020 ändå har kunnat vara på Hippologum och fått hålla på med det roligaste som finns, hästar och ridning!

Under 2020 hann vi med att arrangera en clinic i samarbete med Ridskolan Strömsholm. Deras ridlärare höll instruktörskurs med oss i personalen under dagen.  Vi fick välja om vi ville rida hoppning eller dressyr och vi som deltog tyckte att det var väldigt roligt. Under kvällen hölls en öppen clinic med deras elever på våra ridskolehästar.

I samarbete med andra föreningar i distriktet startades under våren kurser för att kunna avlägga yrkesprov som hästskötare. Det blev tyvärr lagt på is i samband med Corona, men vi hoppas på en nystart under 2021. Tillsammans med distriktet planerade vi även att arrangera Ridledarkursen och Ryttarutveckling nivå II, men även det fick ställas in. Planen är att kunna genomföra även dessa under 2021.

Vi har sedan många år samarbete med Forslunda naturbruksgymnasium där alla elever med hästinriktning rider och kör hos oss. Det har blivit större och större klasser de senaste åren och under 2020 har de delvis pluggat på distans. De flesta har dock lyckats ta sig till oss för sina rid- och körlektioner. Det är roligt att se deras utveckling under åren på gymnasiet och jag tycker att det är en väldigt bra utbildning. Under året har några av skolans elever gjort sin praktik hos oss och de har verkligen varit duktiga. Vi har hunnit med en massa extra saker när vi haft dem till hjälp.

Personalen består av 15 fast anställda, mig själv inräknat. Personalen på Umeå RF har under 2020 gjort ett enormt arbete med att coronasäkra verksamheten. De har gjort ett suveränt arbete med planeringar, flödesscheman, hästskötsel och mycket annat. Jag vill verkligen rikta ett stort tack till dem alla för deras engagemang och påhittighet.  Förutom detta har de i vanlig ordning jobbat hårt med att sköta om våra fina hästar på bästa sätt, ta hand om vår anläggning och hjälpa er medlemmar med det ni behöver. De är otroligt duktiga på sitt jobb och jag är glad och tacksam över deras kunskaper och engagemang. TACK!

Oscar valde att avsluta sin tjänst hos oss i slutet av året och vi önskar honom ett stort lycka till i framtiden. Nyanställda under året är Ylva Danielsson och Frida Broman. Välkomna in i gänget!

2020 har vi köpt och sålt några ridskolehästar (mer om det kan ni läsa i avsnittet Ridskolans hästar). Våra ridskolehästar gör ett storartat jobb och jag vill ge dem och våra duktiga instruktörer en stor applåd. Det är helt fantastiskt att vi får göra så mycket roligt, med dessa underbara djur. Ibland har jag förmånen att få hoppa in som vikarie för någon av ridlärarna och det är så roligt att se våra fina hästar och duktiga elever. Vi har verkligt hög kvalité på våra ridskolehästar. Mångfald är viktigt, så att det ska finnas en häst för alla och det tycker jag att vi lyckats bra med på URF.

Jag har under 2020 haft tre-fyra träningsgrupper för privatekipage på tisdag kvällar. Det är hoppgrupper, två för stor häst och två för ponny (en under hösten). Även i år har jag haft förmånen att få träna Dragonskolans elever med inriktning specialidrott/ridning. Jag älskar att stå i ridhuset och instruera. Att följa ekipagen i deras utveckling är något av det roligaste som finns.

Ni medlemmar hjälper ju till med olika försäljningar av varor under året. Det ger en stor intäkt till vår förening och det är mycket tack vare er stöttning som 2020 gjort ett så bra resultat. Stort tack för er hjälp, tillsammans får vi verkligen mycket gjort. Många har bakat till cafeterian, ställt upp som funktionärer på tävlingar eller hjälpt till med mockning och hästskötsel på kvällstid. Stort tack för all tid ni lägger på ER förening.

Jag har haft förmånen att jobba med partnergruppen under det gångna året och vi har fått in lite nya supporters, men framförallt har vi haft fortsatt samarbete med de som vi haft stöttning av sedan tidigare. Våra supporters och partners hittar ni på vår hemsida, samt på skyltarna i ridhuset.

Under året har vi kunnat söka stöd från Riksidrottsförbundet. Vi har fått bidrag för minskade intäkter för de tre första kvartalen och håller även tummarna för att vi ska få lite stöd för kvartal fyra. Västerbottens Ridsportförbund har delat ut ett bidrag till föreningarna i länet och det tackar vi för. Regeringens stöd till sänkta arbetsgivaravgifter har även det hjälpt upp föreningens ekonomi under året.

Jag har under det gångna året haft stor hjälp av ordförande Åsa Hagner och många andra i styrelsen. De som sitter i styrelsen arbetar ideellt och det är många timmar de lägger på vår förening.  Jag vill tacka alla, både de som är kvar och de som lämnar sin plats, för ett gott samarbete.

2020 har trots allt varit ett riktigt bra år för vår förening och nu ser vi fram emot 2021.

/Camilla Granberg

Verksamhetsberättelse för

Umeå ryttarförening

verksamhetsåret 2020

Styrelsen för Umeå Ryttarförening 2020

Ordförande:                               Åsa Hagner

Ledamöter:                                 Britta Unneby , vice ordförande
Sofie Rask, kassör
Ingrid Liljelind , sekreterare
Jonas Martinsson
Margareta Jonsson
Anders Wenngren
Annika Rydman

Maria Karlsson Jonsson

Ellinor Renberg

Suppleanter:                               Nils Marklund
Karolina Hammarstedt

Sektionsrepresentanter:

URFUS                                          Caroline Gustafsson, Saga Gustafsson

TS                                                  Maria Sandberg m.fl.

Umeå ryttarförenings hedersmedlemmar

1. Bo Svanholm
  2. Lars W Gustavsson
  3. Monika Ridderlind

STYRELSENS VERKSAMHET

URF styrelse som valdes vid förra årsmötet (2020-02-23) har inklusive det konstituerande mötet hållit 11 protokollförda möten. Av de tio ordinariemötena har åtta av dessa hållits digitalt via Teams, medan två varit fysiska möten. Styrelsens arbetsgrupper, vilka presenterar sina arbeten nedan, rapporterar om läget i arbete till styrelsen.

Under året har föreningen bytt redovisningstjänst till Argos Revision AB. Förberedelser för att byta det administrativa programsystemet pågår.

Åsa Hagner, Britta Unneby och Annika Rydman representerade URF på VRif årsmöte, som hölls digitalt 2020-06-16.

Styrelsen har via ordförande och verksamhetschef ansökt om bidrag från regeringens krispaket till Idrotten via Riksidrottsförbundet, för uteblivna intäkter p g a anpassningar av verksamheten för att minska spridningen av covid-19. Medel har beviljats för kvartal 2 och 3. Medel för kvartal 4 beviljas under verksamhetsåret 2021. Ansökan från Allmänna Arvsfoden för att anlägga Fältritt vid Hippologum är beviljad, arbetsgrupp är formad där Jonas Martinsson är styrelsens representant.

Partnergruppen

Partnergruppen är en arbetsgrupp som verkar på uppdrag av URF:s styrelse. Mål för gruppen är primärt att för förenings- och medlemsnyttan hitta samarbetspartners. Inkomna medel från våra samarbeten fördelas således över olika områden, enligt behov och i enlighet med styrelsens beslut.  På Hippologum ser du främst våra aktiva samarbeten på skyltar i Stora Ridhuset och vid entrén samt på hemsidan. Vid infarten har vår huvudpartner Motorcentralen sin skylt.  Året som gått har präglats av Cononapandemin vilket har inneburit att många supporters/partners har avvaktat. Trots detta har vi under året träffat några nya supporteravtal och partneravtal samt förlängningar. Omsättning, inklusive så kallade barters, är cirka 150.000 kr.  Partnergruppen jobbar ständigt med nya kontakter och tar tacksamt emot förslag på presumtiva partners/supporters.

I partnergruppen ingår Britta Unneby, Karin Kemi, Malin Hägg, Jan Nilsäter och Camilla Granberg.

Anläggningsgruppen

Under 2020 har anläggningsgruppen främst arbetat med möjligheten att bygga en permanent tävlingsuppstallning i anslutning till anläggningen. Olika alternativa byggtekniker har diskuterats samt olika alternativa placeringar av tävlingsuppstallningen. Skisser över de olika alternativen har tagits fram som diskussionsunderlag och arbetet med att kostnadsberäkna de olika förslagen har inletts.

I anläggningsgruppen ingår Jonas Martinsson, Nils Marklund, Hanna Gyllengahm och Annika Rydman.

Arbetsmiljögruppen

Under 2020 har gruppen haft fyra möten. VC och personalen har påbörjat ett utvecklingsarbete tillsammans med en extern part i syfte att förbättra arbetsmiljön. Tyvärr har det gått lite långsammare än planerat på grund av pandemin.​

I Arbetsmiljögruppen ingår Ingrid Liljelind, Sofie Rask och Ellinor Renberg.

”Tjäna pengar” gruppen

Tjäna pengar-gruppen är en arbetsgrupp som verkar på uppdrag av URF:s styrelse med uppdrag att jobba med olika sätt att dra in pengar till URF. Coronapandemin har naturligtvis påverkat möjlighet till försäljning för medlemmarna. Trots detta har medlemmarna sålt Restaurangchansen, New Body, Tvättmästarn, Ullmax, Plastpåsar, samt varor från Delikatesskungen, Kakservice och Gunnarshögs Rapsolja. Tjänapengar gruppen har under året fortsatt med Loppisen fram till senhösten 2020 och förhoppningsvis kan vi starta om med Loppis längre fram. Under året har medlemmar inom URF också ställt upp i en intervjustudie om hur svenskar värderar olika hälsotillstånd.  Vi har totalt för all försäljning dragit in 195 000 kronor till föreningen. Fantastiskt bra jobbat av oss alla och stort tack både till alla som köpt/sålt och varit ansvariga för respektive försäljning. Under året har vi tillsammans genom ideella insatser bidragit till att stärka föreningens ekonomi.

I arbetsgruppen ingår Maria Nordin, Ingrid Liljelind, Elizabeth Kamf-Holmberg och Britta Unneby.

Cafeteria-gruppen

Under 2020 har vi som tidigare år använt oss av doodlelänkar, för att bemanna cafeterian. De två första tävlingarna för året gick väldigt bra. Vi får mycket beröm för den goda maten som serveras och alla ni medlemmar lämnar ju in många och goda bakverk, som vi säljer. Från mars och framåt blev vi som ni vet tvungna att ställa in alla evenemang och tävlingar. Under hösten kunde vi starta upp igen och vi ändrade flödesschema och spred ut möblerna så att det blev bättre avstånd mellan borden. Vi satte även upp en plastskiva vid kassaapparaten. Försäljningen kom i gång, men dock i betydligt blygsammare skala än vad vi brukar ha. Vi är dock glada över att vi kunde erbjuda dagens lunch, mackor, bakverk och annat för alla tävlingsryttare med medföljare.

I Cafeteriagruppen ingår Camilla Granberg, Margareta Johnsson, Katarina Nilsäter samt ansvariga från TS arbetsgrupp

Hållbara Hippologum:

Under 2020 har Umeå Ryttarförening erhållit 10.000 kronor av Umeå energi för att jobba med ett projekt om klimatsmarta arrangemang. Arbetsgruppen har under året fokuserat på att miljöanpassa caféverksamheten där gruppen säkerställt att ekologiskt kaffe finns i kaffeautomaten samt påbörjat insamling av begagnad servis och bestick. På grund av pandemin krävs en omstart av den handlingsplan som innehåller en rad aktiviteter, bland annat ekologiska och veganska alternativ i cafeterian, miljöstationer för sopsortering i cafeteria och på läktare, KRAV-märkta evenemang i samarbete med VAKIN samt kompostering. Planen är att arbetet ska pågå under tre år vilket innebär att arbetet med Hållbara Hippologum utvidgas allt eftersom. Det behövs fler personer, anmäl intresse att delta i Hållbara Hippologum till styrelsen

I arbetsgruppen ingår Eva Eklund, Isabella Börjesson, Ingrid Olsson, Marco Eimermann och Åsa Johansson

Ridskolan

Ridskolan har under året bedrivit den ordinarie verksamheten med abonnemangsridning, vi har haft ca 63 lektionsgrupper och ca 530 ridande i veckan på lektionshäst. Vi har under året gjort om flera av grupperna på stor häst till grupper om max 8 elever i stället för 10, detta för att öka kvaliteten på lektionerna och kunna hålla nere antalet hästar i verksamheten något. Arbetet med att minska antalet elever per grupp påbörjades redan i januari men det kom att bli väldigt lämpligt även för att kunna följa Ridsportförbundets direktiv kring gruppridning för vuxna under Corona. Barn och ungdomsgrupperna har fortsatt att vara 10 elever per grupp.

Vi har under året startat 2 nybörjargrupper på ponny, ingen på stor häst. Vi har haft färre uppsägningar än vanligt under 2020 och därför också startat färre nybörjargrupper än vi brukar.

Forslundagymnasiet har haft ridning och körning hos oss 4 dagar i veckan, nytt för 2020 var specialidrott med inriktning ridning där 8 elever ur årskurs 3 har haft extra lektioner på fredagar.

ARKUM (Akademiska ryttarklubben i Umeå) har fortsatt att rida hos oss, under året 2020 har de ridit en gång i veckan på lördagar.

Under 2019 tog vi bort privatlektioner från utbudet men när vi under 2020 fick en tom lektionstid på onsdagskvällar började vi erbjuda privatlektioner för lektionsryttare och privatryttare med egen häst denna tid. Vi fortsätter med detta under vårterminen 2021.

Våra juniorer som rider i tävlingsgrupp har bara fått tävla någon enstaka tävling under året som gått pga Corona, därför har vi i instruktörsgruppen beslutat att förlänga tiden i tävlingsgrupp så att eleverna får rida en extra termin (i vanliga fall får man rida 3 år i tävlingsgrupp innan det är dags att lämna över stafettpinnen).

Voltigegruppen har fortsatt att träna på söndagar under ledning av Rebecca Ebeling. Tyvärr fick vi ställa in en aktivitet med “Prova på voltige” pga Corona men vi hoppas att kunna erbjuda det någon gång under 2021.

Det har förstås varit något färre aktiviteter än i vanliga fall men några ridskoletävlingar har anordnats samt ridläger (för både vuxna och barn) och uthyrning på stall.

Vi har som vanligt anordnat teorivecka både vårtermin och hösttermin och det mesta genomfördes digitalt. I början av året fick vi till exempel hjälp av kommunikationsavdelningen hos vår sponsor Securitas att göra en hoppfilm som kan ses av alla på vår youtubekanal. Under hösten har vi spelat in egna filmer på dressyrtema som vi mailat ut exklusivt till våra ridskoleelever.

Det har varit ett speciellt år med många utmaningar och förstås en del ekonomiska förluster. Vi har till exempel låtit elever i riskgrupp säga upp sina abonnemang i förtid och ställt in många provridningar. I slutet av året fick vi göra drastiska anpassningar för att kunna fortsätta bedriva ridskoleverksamheten för vuxna och personalen har gjort ett otroligt bra jobb med detta, både fast personal, extra personal och stallvärdinnor. Våra elever har hjälpt oss med uppdraget att göra ridskoleverksamheten Corona-säker och stöttat oss i personalen då vi tvingats göra snabba vändningar och prova oss fram med olika strategier för att undvika smittspridning på anläggningen.

Vår fasta instruktörsgrupp har varit följande: Johanna Dahlbäck, Sara Långström, Anneli Persson, Anna Nenzén, Ylva Danielsson, Camilla Granberg, Emma Östberg (hab), Anders Boberg (körning), Oscar Sikström (slutade under hösten 2020 och Frida Broman anställdes på tjänsten).

Extra instruktörer med fasta grupper har varit följande: Frida Broman, Yvonne Larsson.

Stallpassansvarig under året har varit: Leena Kimmel, Elina Svedjehed, Saga Gustafsson, Lova Arnesjö, Wilma Jakobsson, Elsa Kristmansson, Emilia Jansson, Cornelia Fernerud och Veronica Wiklund.

Vid pennan: Johanna Dahlbäck

Ridskolans hästar

Under året har vi köpt in några nya hästar och ponnys till ridskolan. De nya hästarna är Elencio som vi lånade in under hösten, Bouke, Silky Bleau, Tella, Leo (Liquid Ecxtasy), Robinho, nya ponnyer är Tulle (Rostullis Dawn Tulira), Freddy (Callowfeenish Fred). Hästarna har successivt skolats in i verksamheten och är väldigt omtyckta och vi hoppas att de kommer stanna kvar hos oss i många år framåt.

Tuffan gjorde sig illa i mars och fick flytta ut på landet under sin konvalescens, hon kommer tillbaka i januari. Kimberly är utlånad då även hon gjorde sig illa, hon är betäckt och väntas föla nu under våren. Ponnyn Blaze som vi köpte kom aldrig in i verksamheten och är utlånad som sällskapsponny.

En del hästar har av olika anledningar lämnat oss under året: Cute, Lord Wilhelm, Valmar, Bobby och Roddy.

I augusti fick vi låna en b-ponny som heter Maya, henne kommer vi att få ha kvar fram till sommaren.

Vi hyrde ut fler hästar under sommaren 2020, även i år med lyckat resultat och vi fick hem välmående hästar inför terminsstarten. Nästa år kommer vi därför att, under en kortare period, hyra ut majoriteten av våra ridskolehästar.

/Jenny och Sara

Anpassad ridning

Under året har vi haft enskild ridning vid två gånger i veckan samt enskild körning vid fyra tillfällen i veckan. Under året har vi minskat grupperna med anpassad ridning från tre grupper till två grupper. Antal platser med anpassad ridning har minskat från 15 platser till 10 platser. Av dessa har 8 platser varit fyllda.

Därefter har vi tagit emot enskilda provridningar/ provkörningar för att kunna bedöma om individen skulle kunna gå in i en grupp eller behov av enskild ridning när ledig plats har funnits.

Under detta annorlunda år med corona, har vi varit tvungna att ställa in tre av eleverna som går i enskilda körningen med vagn pga. att avståndet mellan elev och instruktör blir för kort. Den elev som tömkör har kunnat fortsätta med sina lektioner trots restriktionerna. Vi har även haft en del bortfall av elever i rid grupperna eftersom många tillhör riskgrupper eller bor på särskilda boenden som under pandemin inte tillåter fritidsaktiviteter utanför boendet.   Föreningen har brist på utbildade hästar för anpassad ridning pga pensionering. Därför har föreningen inte kunnat erbjuda platser inom anpassad ridning i den mån efterfrågan har funnits. Ett flertal hästar och ponnyer är under inskolning för att kunna fungera inom den delen av verksamheten men det tar tid och fortsatt behov av större viktbärande häst finns.

Instruktörer under året har varit: Emma Östberg, Anna Nenzen, Anneli Persson och Anders Boberg.

/Anneli Persson

Medlemsstallet

Det har rört på sig mycket under hösten när det gäller uppstallningen, vi har fått 20 nya hyresgäster med egna hästar/ponnier på medlemssidan i år. I tävlingsstallet har vi haft uthyrda boxar under våren. Just nu har vi några lediga platser i stallet.

Hösilage har vi fått tag på för hela säsongen. Med torr hö är det svårare för vår långvarige höleverantör har slutat med torr hö, dessutom är det fler som vill ha torr hö. Vi jobbar på det.

Det är första hela året vi har haft det nya kontraktet med kommunen och UPAB har, sen i somras, hand om vår parkering. Många har inte parkerat som man ska och därmed fått parkeringsböter.

Kommunen har varit här i även i år och lagt nytt tak på stallar och hölador. De har även gjort om lite på lilla ridhuset tak och satt upp hängrännor och stuprör. Det har även blivit så på stallarna – hängrännor och stuprör som går utomhus och inte inne i boxarna. Stuprören som tidigare gick inomhus i boxarna är bortplockade.

Nytt underlag i skrittmaskinen blev det även i år. Vi har under året lagt in underlag i båda ridhusen och även lagt in magnesiumklorid för att slippa vattna ridhusen så mycket för det ska göra att vi inte ska ha lika fuktigt i ridhusen och då slippa mögel.

/Eva Ranered

Fritidsledare 2020

Fritisledaråret har varit ett mycket speciellt år. Verksamheten har varit mycket påverkad av pandemin då vi inte har kunnat vara den fritidsgård som vi vanligen är.

Vi började året med ett högt tryck på att vara skötare och med mycket barn och ungdomar aktiva i stallet. Vi hade VT 2020 många aktiva i åldern 12-15 år vilket är mycket glädjande då det är den åldersgrupp där föreningar i regel tappar flest aktiva.

Vi sökte bidrag från Ridsportförbundet för att genomföra 3 satsningar i år. ULK, digitalisering under corona samt en satsning på rörelserikedom inom ridsporten. Tyvärr så fick Ridsportförbundet slut pengar efter deras coronahjälp så vår tredje ansökan avslogs därav med uppmaning om att söka 2021 istället.

Vår nya undergrupp till URFUS, miniUrfus höll i både ponnyridning och barnkalas.

I miniurfus ingick 15 aktiva 13-15 åringar. I miniUrfus får de som vill vara med. Målet är att ansvara för ponnyridning och barnkalas, samt hjälpa URFUS om det behövs.

I mars kom pandemin. Vi började begränsa hur man fick komma till stallet. Skötarverksamheten fortsatte från början som vanligt. Men man fick inte vara i stallet övrig tid.

Vi försökte göra aktiviteter digitalt för att det ändå skulle finnas en anknytning till stallet.

I april stoppade vi skötarverksamheten totalt och man fick endast vistas på anläggningen om man hade lektion. Skötarkursen blev uppskjuten och inga nya skötare antogs.

När smittotalen började sjunka så togs beslutet om att skötarveckan v 30 skulle gå att genomföra men på ett mer uppdelat sätt. Miniurfus kunde ställa upp som hjälpledare och jag delade in barnen i mindre grupper som de skulle hålla sig till. Vi satte ett maxantal i antal deltagare för första gången. Veckan kunde i alla fall genomföras och ett stort tack till alla hjälpledare i miniurfus!

I september startade vi skötarverksamheten igen och den skötarkurs som blev inställd under våren kunde med vissa ändringar genomföras.  Delar av kursen gjordes nu digitalt och tiden i stallet minskades. Från att kursen är två helger till en helg med förstudier. Jag spelade in videomaterial med hjälp av ungdomar i stallet som blev till studiematerial.

I oktober stängde vi återigen skötarverksamheten och sköt upp skötarkursen och läget försämrades snabbt i samhället. Nu blev vi mycket strängare med att ingen obehörig får vistas i stallet. Det läget fortsatte hela året ut. Fritidsledartjänsten har fått stå tillbaka för behovet att personal i stallet. Istället för att jobba kvällar och vara med ungdomar så har jag jobbat stalltjänst på dagtid delar av tjänsten för att det ska gå ihop.

Det finns en oro i hur ungdomar mår idag när de fråntagits mycket av sin vardag. När vi kommer att få börja öppna upp igen är det otroligt viktigt att vi satsar hårt för att komma i kapp den status vi gick in i 2020 med. Ett högt antal aktiva ungdomar och barn. Även om vi försöker vara aktiva på sociala medier vet alla som gillar hästar att bilder på hästar inte kan ersätta känslan att få stå i timmar och gosa med en mjuk mule. Eller känslan av att hänga i stallhörnan och snacka med sina kompisar.

Vissa av våra ungdomar, de som fyller/fyllt 15 har dock gjort ett hästjobb med att jobba i stallpass under de sista månaderna. De jobbar ofta flera pass i veckan och här ska vi vara stolta över att vi har så kapabla och ansvarstagande unga som vill jobba. Samt att vi ska vara glada att vi faktiskt har möjlighet att erbjuda en grupp unga som kämpar under denna pandemi ett riktigt jobb som de har möjlighet att skriva in i sitt cv. Många föreningar har haft svårt att erbjuda de födda tidigare än 05 aktiviteter. Vi har kunnat erbjuda både träningar och jobb.

Med hopp om ett mer fysiskt 2021!

/Anna Nenzén fritidsledare

URFUS

Året började med att vi hade intag till URFUS där Elsa Kristmansson och Elina Svedjehed blev de nya medlemmar i styrelsen. I mars anordnade vi en tårtbakartävling för ungdomarna. Vi hade sedan stora förhoppningar på aktiviteterna under 2020 men på grund av de rådande omständigheterna var vi tvungna att skjuta upp fångarna på Hippo i hopp om att anordna det i augusti. När läget ej förbättrades fick vi ställa in fångarna på Hippo och anordnade istället en coronaanpassad spökvandring i slutet av oktober. Där fick ungdomarna på utsatta tider komma och gå en spökvandring för att sedan bli tilldelade lite fika innan de fick åka hem igen. Vi hade sedan planer att göra en digital julkalender men när restriktionerna skärptes ytterligare i stallet förhindrade det oss att utföra avsnittet vilket gjorde att även det ställdes in. Inför 2021 hoppas vi till hösten kunna utföra våra aktiviter som vanligt och i december ha den årliga julshowen som förr.

Tävlingssektionens verksamhetsberättelse 2020

Styrelsens sammansättning 2020

Ordförande:     Maria Sandberg

Vice ordförande: Maggie Bergh

Ledarmöter:

Johan Wesslén

Ulrika Backman

Pernilla Unneby

Christina Killander

Noomi Jonsson

Adjungerad:

Karin Conradsson

Annelie Bäckström

Katrin Persson

Under året har 130-tal ryttare löst licens för Umeå Ryttarförening. Ungefär en fjärdedel av dessa ryttare är barn/ juniorer.

Styrelsens arbete

Under året har tävlingssektionen haft 12 protokollförda möten. Sen pandemin bröt ut har möten genomförts på länk.

Detta år har av förklarliga skäl inte varit som något tidigare år för tävlingssektionens verksamhet. Antalet tävlingar har i stort sett halverats och genomförts avseende risk för smittspridning enligt Folkhälsomyndighetens råd.

Tävlingssektionen har arbetat in pengar genom att arrangera tävlingar, klubbtävlingar, banträningar och under tävlingarna jobbat i cafeterian. Tävlingsryttarna har varit delaktiga i försäljningen av olika artiklar som görs via föreningen centralt.

En utmaning för sektionen är fortsatt uppstallning vid tävling. Tillgång till uppstallning är en flaskhals för att kunna erbjuda fler långväga ryttare möjlighet att komma och tävla. Fler starter innebär också en bättre ekonomi på tävlingarna. I nuläget finns en aktör på marknaden som hyr ut den mängd mobila boxar som behövs vid nationell tävling. Vi hoppas att inom en snar framtid kunna utöka föreningen egna boxar på anläggningen och därmed kunna arrangera större tävlingar.

Under året har cafeterian fortsatt att drivas ideellt i samband med tävlingar. Ett fantastiskt arbete görs med mat för besökande och tävlande. Vi har fått positiv respons på den mat som serverats och de bakverk som medlemmarna bakat.

Tävlingssektionens representant i stora styrelsen har varit Maria Sandberg.

Jenny Nyström, webbmaster för tävlingssektionens information, fortsätter arbetet med föreningens hemsida. Hemsidan ska vara en tillgång när det gäller att delge information till våra ryttare samt även vara en möjlighet att visa upp den tävlingsverksamhet som vi har på vår förening.

Ulrika Backman har varit till stort stöd för oss i arbetet med TS-ekonomi.

Tävlingssektionens styrelse vill tacka alla ryttare och kuskar med familjer samt alla som under året delat med sig av glädje, engagemang och arbete vilket har bidragit till att vår tävlingsverksamhet under året har fungerat så bra. Ni gör ett fantastiskt arbete!

Maria Sandberg

Ordförande i Tävlingssektionen

Ponnyhoppning

Antalet ekipage (ponnyhopp) under 2020: ca 25 varav ca 6 ryttare har tävlat med URF-RS ponny. Ekipagen har samlat ihop en hel del segrar och placeringar i klasser från LE tom MSV B.

Vi har haft lag i Elitserien. Övriga serier blev tyvärr inställda pga Corona, men planen var att vi skulle ha lag i alla serier. Elitlaget slutade totalt på en tredjeplats. Jätteroligt och fantastiskt bra jobbat av alla deltagare och ledare.

Vi hade 2 ekipage som startade SM utomhus, där det gick bäst för Nika Sundström som slutade på en nionde plats i Kat B. På inomhus SM hade vi 3 ekipage som startade, där tyvärr ingen tog sig vidare till omgång 3.

I DM blev det en silvermedalj för Selma Påhlsson och Malbay Sean i Kat D.

Under året har vi tyvärr inte kunnat träffas och umgås som vi hade tänkt, men vi har kunnat genomföra de flesta träningar och tävlingar enligt vår plan. Vi fick ställa in sommartävlingen relaterat till Corona.

Aktiviteter under året:

• Veckoträning tisdagar på TS-tid. Tränare Eva Jonsson (vårterminen) Kerstin Martinsson (höstterminen) och Camilla Granberg. Några ponnyekipage har även tränat för månadstränare Erik Berggren, Micke Schultz och Ted Nätterqvist.
  • Banträningar, både med och utan instruktör.
  • Under vårvintern hade vi dressyrträning för Lena Unneby, ca 1 gång/månaden på fredagskvällar. Det var väldigt uppskattat och vi ska försöka upprepa det 2021 också.
  • Under jullovet anordnades en dressyrträning för Lena Unneby för ponny och U25 ryttare.
  • Kerstin Martinsson hade uppstartsträning under jullovet, som flera ponnyryttare var med på.

Ponnytävlingar arrangerade 2020:

•  18-19/1 lok-reg
  • 15-16/2 lok-nat
  •  10-11/10 reg-nat Ponny och U25)
  • 7-8/11 lok- reg

Pernilla Unneby och Annelie Bäckström

Grenledare hoppning ponny

Dressyr häst och ponny

Corona gjorde att vi tvingades ställa in marstävlingen. Glädjande nog kunde vi genomföra under sensommaren/ hösten två dressyrtävlingar för ridhäst och ponny med ett stort antal startande. Ridskolans dressyrgrupper har fått möjlighet att delta vid båda tävlingarna.

37 av URF ryttarna har tävlat i dressyr varav 3 ridhästryttare och 3 ponnyryttare gjort 10 eller fler starter inom och utanför distriktet.

Höstens tävling innehöll både klubbmästerskap och distriktsmästerskap. KM junior blev Jenny Backsten och senior Katrin Persson. DM mästare ponny under 16 år blev Wilma Jarl och över 16 år, Filippa Stenlund. DM mästare junior ridhäst blev Jenny Backsten men DM senor genomfördes inte pga för få startande. Nämnas ska också att Camilla Hedström kvalade till Intermediär1.

I brist på tävlingar har vi i stället genomfört sex banträningar med domare, mycket uppskattat.

Dressyren har tre och en halv timme för dressyrträningar i veckan, på torsdagskvällar. Två tränare samtidigt i lilla ridhuset ger plats för 14 dressyrekipage per vecka. Tränare under året har varit Lena Unneby, Ida Hellström, Pia Bolin och Anna-Karin Jonsson.

Micke Larsson har haft ett flertal dressyrträningar lördag eller söndag, fram till hösten då Corona slog till igen. Både Ida Hellström och Lena Unneby har genomförd extraträningar helgtid under hösten.

Ett dressyrryttarmöte genomfördes under mars månad men höstens möte ställdes in pga Corona. Det mötet blev i stället ett framåtriktat förslag för 2021 publicerat på vår Facebook sida.

Dressyrens grenledare deltog även vid uppstartsmötet inför U25 satsningen.

Katrin Persson och Noomi Jonsson,

Grenledare dressyr

Körning

Inga tävlingar har arrangerats under året men några träningar har de två aktiva kuskarna deltagit i under året.

Christina Killander

Grenledare körning

Hoppning häst

Vi har haft 70 licensierade och startande ryttare under året som har fått fina resultat under de fåtal tävlingar som genomförts.

Trots att det mesta blivit inställt har vi lyckats genomföra fyra tävlingar, v.9, 39, 41 (U25 tillsammans med ponny) och 44. Dessa har fått fin feedback från överdomare och tävlande. Förutom det har ett antal banträningar genomförts framförallt under våren då alla tävlingar blev inställda. Årets klubbmästare korades i oktober där Ida Rönnbäck vann J/YR och Ingela Magnusson segrade bland seniorerna, stort grattis!

Det har även genomförts en uppstart för Umeå Ryttarförenings ungdomssatsning som riktar sig till U25 på både ponny och storhäst med syftet att öka gemenskapen hos våra yngre. Där diskuterades både hur vi bygger upp denna gemenskap men även hur vi utvecklar dem för framtiden. God uppslutning och stämning!

Våra veckotränare Kerstin Martinsson och Camilla Granberg har fortsatt såsom tidigare år och Micke Schultz har haft månadsträningar. Den enkät gällande träningar som skickades ut har sammanställts och analyserats. Vi kom fram till att resultatet var alldeles för spretigt för att kunna utröna något tydligt önskemål. Hur vi går vidare med detta har tyvärr, som mycket annat, lagts på is till ett bättre omvärldsläge. Vår ambition är dock att i ett första steg skaffa en ytterligare månadstränare och om intresset är fortsatt svalt har vi några idéer om vägen framåt därifrån.

Stort tack till alla er som engagerat er som varit funktionärer och sett till att vi har kunnat genomföra banträningar, träningar med mera. Framförallt tack till våra ridskoleryttare som ställt upp som funktionärer, ni är guld värda och det är kul att vi jobbar tillsammans i föreningen.

Nu ser vi fram emot ett bättre 2021 där träningar och tävlingar kan genomföras!

/Johanna Berg och Hanna Gyllengahm

Grenledare hoppning häst

Skribent: Camilla Granberg

Följ oss på instagram-logo eller fb-f-logo__blue_29

POSTADRESS:
Umeå RF - Ridsport
Forslunda 9
90591 Umeå

KONTAKT:

Umeå Ryttarförening
C/o Argos Revision
Storgatan 28 C
903 21 Umeå

PDF-faktura via e-post

Partnersamarbeten

Tack till alla som på något sätt stöttar oss!

logo_OK_vasterbotten_original.jpg

autoparts.jpg